Select Page

Istraživanja čitalačkih navika za vrijeme prošlogodišnje otvorene Noći knjige pokazuju da je broj ljubitelja knjiga u Hrvatskoj posljednjih godina u padu. Poražavajuća je činjenica da Hrvati u prosjeku čitaju 5 puta manje u odnosu na ostale europske zemlje, a navedenoj statistici nimalo nije doprinijela dvogodišnja pandemija. Ona sama nije pozitivno utjecala na čitalačke navike mladih jer većina je nastavila čitati u istoj mjeri kao i prije pandemije. U isto vrijeme postojao je dio onih koji nisu razmišljali o čitanju.

U sklopu projekta „Multimedij“ te programa CIMAJ učenica Marieta Jarebić osmislila je i izradila zanimljivu anketu o čitalačkim navikama učenika naše škole. Pomno osmišljenim pitanjima uspjela je potaknuti učenike na razmišljanje o nedavno pročitanim knjigama, bilo da je riječ o lektirnim ili nekim drugim naslovima. Anketa je obuhvatila učenike različitog uzrasta, od prvog do četvrtog razreda. Ukupan broj ispitanika bio je 135. Najveći broj odgovora ponudili su učenici trećih razreda (više od 1/3). Zanimljiv je podatak da 57,8% učenika posjeduje člansku iskaznicu Gradske knjižnice, dok se ostalih 42,2% oslanja na usluge školske knjižnice ili kupnju knjiga u knjižarama. U knjižnicama se većinom posuđuju djela vezana za opću nastavu hrvatskoga jezika i/ili izborne nastave iz hrvatskoga jezika. Nadalje, učenici su u anketi mogli odabrati više ponuđenih odgovora, ovisno o tome što najčešće čitaju. Više od pola naših ispitanika, njih 68,9%, najčešće čita književna djela. Međutim, 63,7% učenika se ipak češće odlučuje za čitanje objava na društvenim mrežama (Instagram, Twitter, Facebook i sl.). Nakon toga slijede internetski članci (32,6%), a tek nekolicina ispitanika odlučuje se za stripove (6,7%) te novine i časopise (5,2%). Većina ispitanih učenika uvijek je spremna pročitati lektirna djela (njih 64,4%), a takvi su angažirani da godišnje pročitaju više od 10 knjiga po vlastitome izboru. S druge strane, 14.8% učenika ne čita knjige u slobodno vrijeme, osim ako je riječ o lektirama. 

Kojim žanrovima pribjegavaju naši učenici?

Na prvome mjestu stoje naslovi usko povezani s kriminalistikom i znanstvenom fantastikom, ali izabiru se i pustolovni i ljubavni romani, a postoji i veliki dio onih koji uživaju u povijesnim romanima.
Analizirajući rezultate provedene ankete, profesori i učenici koji su dio programa CIMAJ odlučili su se dodatno angažirati i potaknuti učenike na čitanje omiljenih citata iz književnih djela, filmova, serija, ali i tekstova pjesama. Večer čitanja omiljenih citata održala se 24. siječnja, 7. školski sat u školskom potkrovlju, u srcu prostora kojim često prolaze učenici s poznatim naslovima knjiga u rukama.

Neformalno smo se upoznali i predstavili jedni drugima autore u čijim djelima uživamo u slobodno vrijeme. Čitali smo Ujevićeve i Marinkovićeve stihove, ali i razmišljali o citatima iz romana/pripovijetki stranih autora poput J. Greena, J. R. R. Tolkiena, G. R. Martina, Dostojevskoga, Tolstoja, Kafke, Ibsena, D. Browna, Elene Ferrante i mnogih drugih. Neki su učenici imali spremne preporuke, a drugi su bili spremni pročitati nešto izvan njihova uobičajenoga književnoga žanra.

Na kraju našega druženja Marieta nam je predstavila rezultate ankete iz kojih smo zaključili kako učenici ipak radije biraju tiskane knjige umjesto elektroničkih zbog bolje percepcije likova, ali i mirisa tiskanih knjiga i minimalne boli u očima koje uzrokuju elektroničke knjige. Ništa veliko ne događa se preko noći, a to su potvrdili i sudionici ankete koji tvrde da je veoma važno od najranije dobi poticati djecu na čitanje kako bi se spriječio preveliki postotak nezainteresiranosti za čitanje u Lijepoj Našoj. Odlučili smo pozabaviti se navedenim postotkom i pokušati ga promijeniti nabolje te se tako nadamo novim radionicama čitanja, kao i pokretanju školskog čitateljskog kluba.

Ema Jukić

Autori fotografija: Anita Baras i Lucija Bižaca