Domaći i strani stručnjaci, učenici, prosvjetni djelatnici, kreativci, entuzijasti i inovatori, svi na jednom mjestu i s razlogom – unapređenje odgojno-obrazovnog sustava u RH. Odgoj i obrazovanje djece živi je organizam koji se stalno mijenja, razvija i raste. Područje je to koje kroz svoju povijest nije bilo bez grešaka. Ali, ako će se na osnovu grešaka unaprjeđivati, onda i one imaju svoj smisao. I zato, u odgoj i obrazovanje stalno se treba ulagati, materijalno i intelektualno. Da se ulaže, dokaz je ovogodišnja ENTER konferencija u organizaciji Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije i tvrtke Fortitudo Development.
Jedna od najvećih na ovim područjima, ENTER konferencija poželjela je dobrodošlicu i otvorila je po drugi puta velebna vrata Spaladium Arene u Splitu 2. i 3. prosinca 2022. godine, gdje se održavala. Proizašla iz konferencije Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima, pokazala je da je najbolji ulaz u svijet izvrsnosti. Konferencija koja ima za cilj razmjenu znanja, vještina i primjera dobre prakse u području odgoja i obrazovanja, ali i povezanih industrija, potiče, razvija interese i potencijale djece i mladih koji će jednoga dana ući na tržište rada te će tada biti pokretači daljnjeg razvoja svoje zemlje. Na tri pozornice, kroz 124 predavanja i radionice održavali su se jedinstveni interaktivni i multitematski događaji. Interakcije i različitih tema nije nedostajalo u radionicama koje su bile pune prijavljenih sudionika u subotu 3. prosinca. U računalnim prostorijama odvijale su se radionice: Izrada i primjena interaktivnih karata u nastavi, Predstavljanje Priručnika za razvoj kompetencija učitelja u prepoznavanju, poticanju i vrednovanju darovitih učenika, Škrabam i pamtim, Primjena digitalnog alata Lumio u nastavi, U svijetu Minecrafta, LaTeX sustav za pisanje matematičkih tekstova i Igrom do učenja.
Voditelj radionice Izrada i primjena interaktivnih karata u nastavi, prof. geografije iz Srednje strukovne škole ban Josip Jelačić iz Sinja Ivica Borić pojasnio je da je njegova radionica vezana za Googleov digitalni alat Google My Maps. Naveo je da se pomoću njega stvaraju digitalne interaktivne karte koje prikazuju različite prostorne podatke. Može se primijeniti u nastavi, ali i u drugim područjima u kojima se žele prikazati prostorni podaci, npr. u turističke svrhe. Izrada interaktivnih karata zasigurno će pridonijeti zanimljivoj i inovativnoj nastavi, ali i unaprijediti druga područja.
Minecraft, komercijalna igrica koja je zaludjela mlade. Što radionica Minecrafta radi na Enter konferenciji?
Zar nije dosta igrica? Voditeljica radionice gdja Viktorija Vranešić je prof. informatike i tehničke kulture i globalni Minecraft mentor. Pojasnila nam je da je radionica osmišljena kako bi osnažila učitelje u korištenju Minecraft: Education Edition u nastavi. Obrazovnu inačicu ove igre moguće je koristiti u nastavi u osnovnoj, čak i u srednjoj školi. Prema njezinim riječima, ova igra razvija kreativnost, razvija različite pristupe rješavanju problema, a da pri tome sami reguliramo svoju igru. Odgojno-obrazovne ishode predmeta moguće je ostvariti korištenjem različitih svjetova ove igre. Npr. u informatici je pripremljeno više od 200 sati materijala za učenje programiranja. Minecraft: Education Edition je family friendly igrica, u njoj mogu uživati osobe od 30, ali i od 13 godina, kazala nam je gđa Vranešić.
Škrabam i pamtim, radionica je s kojom su nas upoznale mlade profesorice matematike i fizike Tea Borković i Antonija Capan. Održale su radionicu u kojoj su pokazale koliko je bitno dopustiti učenicima da škrabaju (piskaraju) za vrijeme jednog običnog nastavnog sata. Većina učitelja prema škrabanju ima averziju jer ga i definiramo kao crtež nastao u odsutstvu koncentracije. Zapravo, škrabanje je prikriveno promišljanje i služi nam za izradu spontanih oznaka kako bismo si pomogli za lakše pamćenje. I zato su poručile učenicima, škrabajte i pamtite.
Prema izjavi sudionica radionica prof. biologije i kemije Ivane Marić Zerdun i prof. fizike Mie Ćuk Vuco iz OŠ Trilj, najbolja radionica na kojoj su sujdjelovale je Predstavljanje Priručnika za razvoj kompetencija učitelja u prepoznavanju, poticanju i vrednovanju darovitih učenika. Navele su da i same rade s darovitim učenicima. Kazale su nam da su dobile puno primjera i savjeta koje mogu primijeniti u svom radu. Također im je radionica omogućila sagledati širinu učenika koji imaju daroviti potencijal. Jedna od voditeljica je Tatjana Orešković, učiteljica razredne nastave iz OŠ Frana Galovića iz Zagreba, kazala nam je da je Priručnik nastao kao ishod projekta financiranog od MZO u 2022. god., kao spoj znanosti i prakse, a služi kao konkretna podrška učiteljima razredne nastave u radu s darovitom djecom. Pripremljen i osnažen učitelj koji im se posveti naići će na njihovu zahvalnost i zasigurno će ostvariti velike rezultate. U izjavi, gospođa Orešković je kazala da je radionica bila jako važna jer je u njoj imala tri darovita učenika koji su aktivno sudjelovali i dali svoju perspektivu i pogled na to kako žive, rade i odrastaju daroviti učenici u školi. Ti učenici su gimnazijalci iz Srednje škole Tina Ujevića iz Vrgorca, Matej Jukić, Josip Tolić i Antonio Boras koji su pratili radionicu u svom projektnom zadatku CIMAJ s ciljem izvještavanja s konferencije. Učenici su bili toliko zainteresirani temom da su sudjelovali u radionici od početka do kraja.
Lucija Relić i Mislav Brnetić, studenti matematike održali su radionicu LaTeX – sustav za pisanje matematičkih tekstova. Radi se o vrlo koristnom sustavu za kreiranje dokumenata, a pogotovu koji sadrže matematičke izraze i simbole. Na radionici su polaznici naučili osnove rada s LaTeX-om korištenjem LaTeX editor Overleaf.
Zadnja u nizu radionica je radionica Igrom do učenja u kojoj su voditeljice, već navedene, profesorice Antonija Capan i Tea Borković, ukazale kako edukativne igre imaju pozitivan učinak na brzinu i kvalitetu gradiva.
Rad na zajedničkoj temi, osobni angažman, aktivno učešće svih sudionika, atmosfera podrške, oslanjanje na osobna iskustva u radionicama nisu dopuštali nezainteresiranost i odbijanje angažmana. ENTER konferencija ispunila je sva očekivanja, neveli su nam sudionici.
Marija Tolić i Karla Pervan