Školski turnir „Na perun“ održan je 17. travnja. 2023. godine u Školi za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split. Turnir se odvijao pod budnim okom profesorice biologije Lidije Martinović, školske psihologinje Nataše Burilović i stručne suradnice psihologinje Mirjam Juginović iz Službe za mentalno zdravlje Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije. Na turniru su pobijedila dva para učenika: Antonia Buzov i Marko Domuzin te Marina Žižić i Tina Dobričić. U Makarskoj će 28. travnja pokazati znanje u nastavku natjecanja među ostalim splitskim srednjim školama.
Društvena igra „Na perun“ predstavlja metodu proaktivnog učenja i bazira se na modelu kartaške igre Kems. Karte sadrže edukativna pitanja „Pitaj stručnjaka“ te ilustracije koji su usko vezani za tematiku: ugodne i neugodne emocije, zdrava hrana, nezdrava hrana te preporučene aktivnosti za slobodno vrijeme. Igra je sastavni dio projekta „Oko stola“ koji je nastao kao odgovor na rezultate istraživanja provedenog u 2019. godini na uzorku od 915 učenika splitskih srednjih škola. Istraživanje je pokazalo da su adolescenti nedovoljno osviješteni o povezanosti emocionalnih stanja i prehrambenih navika. Cilj projekta je zaštita i unaprjeđenje mentalnog zdravlja mladih, osvještavanje prehrambenih navika, emocionalnih stanja i njihove povezanosti. Odgovori na pitanja „Pitaj stručnjaka“ nalaze se u publikaciji „Na perun“. Publikacija, igraće karte te kuharica za mlade „U mom pjatu” nalaze se u lijepo dizajniranoj kutiji.
U kuharici se nalazi sedmodnevni jelovnik za 3 obroka: doručak, ručak, večera, a kriterij za odabir recepata bili su jednostavnost jela i dostupnost namirnica. Kuharicu su osmislili učenici Turističko-ugostiteljske škole Split s mentorom Ivanom Romcem, profesorom kuharstva, dok je cjelokupni dizajn kutije i njenog sadržaja izrađen u našoj školi zahvaljujući profesorima Marku Dragunu, Elzi Vukičević, Ivanu Buljanu i Ninu Tucku. Igru i kuharicu vrednovali su učenici naše škole, Turističko-ugostiteljske škole, Zdravstvene škole, IV. gimnazije Marko Marulić i Franjevačke klasične gimnazije u Sinju, u veljači i ožujku 2021. godine. Vrednovanje je pokazalo da je igra korisna u osvještavanju emocionalnih stanja u navikama hranjenja, prepoznavanje poteškoća vezanih za prehranu te prevenciju mogućih poremećaja prehrane.
Dan prije, 16.ožujka obilježio se Hrvatski dan osviještenosti o debljini čiji je cilj razvijanje osviještenosti o debljini, uzrocima i posljedicama debljine, važnosti prevencije debljine, unaprjeđenje zdravlja, poticanja pravilne prehrane i tjelesne aktivnosti, čime bi se smanjio niz bolesti koje su usko povezane s prekomjernom tjelesnom masom. Važnost pravilne prehrane i prevencija poremećaja prehrane obrađuje se u sklopu nastavnog predmeta biologije. Kako se planira reforma srednjoškolskog strukovnog obrazovanja i uvođenje modula, u većini sektora moduli biologije neće biti obavezni već fakultativni, a time će i veliki broj učenika biti zakinut za dragocjene spoznaje o važnosti očuvanja ljudskog zdravlja.
Profesorica Lidija Martinović naglasila je važnost biologije u srednjim strukovnim školama i dala je savjete za dug i zdrav život.
Prema prof. Martinović, današnji način života zahtijeva od nas sveprisutnost, dobru informiranost, brzo rješavanje svih zadataka, stalnu dostupnost, vječnu mladost… Zbog nedostatka vremena za kvalitetan obrok, opuštanje u prirodi i tjelovježbu obolijevamo od pretilosti, dijabetesa, srčanih bolesti, moždanog udara, raka, bolesti štitnjače, alergija, policističkih jajnika, neplodnosti…
Potpuna slika dobije se ako se navedenim problemima pridoda i onečišćenje tla, vode, zraka, primjene različitih preparata pri uzgoju poljoprivrednih kultura… Opće je poznato da se 75 % svih bolesti može izbjeći jednostavnim promjenama životnih navika.
Najvažnije su zdrava prehrana, redovita tjelesna aktivnost, redovit i dobar san, stjecanje vještina ublažavanja stresa, izbjegavanje štetnih tvari (duhana, alkohola…), održavanje ITM. Nastava biologije daje potrebna znanja o organskim sustavima, njihovim poremećajima i bolestima te načinima njihove prevencije, problematici ovisnosti, pružanju prve pomoći, o važnosti zaštite okoliša…
Za kraj želimo našim učenicima puno uspjeha u nastavku natjecanja.


Najnoviji komentari