Naša škola je i ove školske godine uključena u projekt Čuvari baštine Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije. Cilj projekta je izgradnja osobnog identiteta poticanjem kreativnosti i istraživačkog rada, ali i identiteta vezanog za kulturu zavičaja iz kojeg učenik dolazi. Ove godine povijesna grupa koju vodi nastavnik povijesti Marko Pastuović može se pohvaliti radionicama koje su u pripremi. Naime, našim učenicima i našem svestranom učitelju povijesti benediktinke iz samostana sv. Nikole u Trogiru otvorit će svoja vrata, ali i prenijeti svoja znanja i vještina na djecu i mlade. Znanja i vještine koje benediktinke posjeduju usko su vezane uz kulturu i baštinu našega područja. Osim toga, u suradnji s Konzervatorskim odjelom u Trogiru i samostanom sv. Nikole učenici će sudjelovati u kamenoklesarskim radionicama i naučiti kako su naši stari prije obrađivali kamen. O svemu smo razgovarali s našim nastavnikom povijesti Markom Pastuovićem.
Možete li nam reći koliko učenika iz naše škole je zainteresirano za sudjelovanje u povijesnoj grupi?
– Zainteresirano je otprilike 20-25 učenika.
Je li to veći broj učenika nego inače obzirom da je ovo treća godina Čuvara baštine?
-Pa mogu reći da je veći broj nego proteklih godina. Ove godine je malo više učenika osmih razreda.
U koje je projekte do sada povijesna grupa bila uključena?
-Kroz prijašnje godine imali smo brojne projekte u kojima smo sudjelovali. Dakle, bilo je tu u aktivnosti u koordinaciji s Konzervatorskim odjelom u Trogiru i gospođom Jasnom Popović . Ove godine smo odradili već jedan projekt s njima. Dobili smo otvorenu pozivnicu s njihove strane na temu vatrogasne zaštite kulturnih dobara, gdje je naš grad Trogir, kao UNESCO-v grad jedan od gradova koji su sudjelovali u ovom međunarodnom projektu. To je projekt koji se provodi pod pokroviteljstvom EU i Ministarstva kulture. Tu smo se odazvali u popriličnom broju. To je bilo u Gradskoj vijećnici u Trogiru tijekom listopada. Učenici su postigli jako dobre rezultate i napravili smo jednu jako kvalitetnu radionicu.
Sad imamo dva projekta koji su vezani vrlo sličnim temama – očuvanje kulturne baštine. Imamo dvije radionice koje ćemo vrlo brzo odraditi. Trenutno odrađujemo jedan tehnički dio pripreme same te radionice. Učenici su dobili teme koje će obraditi, a vezane su uz samostan sv. Nikole koji je preko 950 godina u našem gradu. Vezano za taj samostan proučavamo koje je sve utjecaje imao kroz povijest i na sam grad. Tu ćemo govoriti i o razvoju školstva u gradu Trogiru s naglaskom na školovanje djevojčica. To je bila vrlo rijetka pojava u 17. i 18. stoljeću. S tim se možemo pohvaliti i biti ponosni na naš grad. Dalje, bit će govora na tom tragu i o ručnim radovima koje su naše koludrice, časne sestre u samostanu sv. Nikole, naučile djevojčice vještinama koje će im dobro doći danas-sutra u životu. Tu ćemo imati jednu radionicu na kojoj će biti prezentirana izrada ručnih radova. Jedna starija sugrađanka će doći i pokazati tehniku kukičanja dote, te svoje vještine i svoja znanja prenijeti na mlađe generacije. Osim ove radionice, ponovit ćemo radionicu od prije dvije godine, a riječ je kamenoklesarskoj radionici zaštite kamenih spomenika koju ćemo provesti u suradnji s Konzervatorskim odjelom grada Trogira i akademskim kiparom koji će održati radionicu. Učenici će se sami upoznati s alatima i vještina obrade kamena i restauracije kamena.
Je li planirana suradnja s drugim školama?
-Suradnja s drugim školama nije planirana, ali mi smo otvoreni za suradnju prema svim vanjskim čimbenicima koji nam mogu pomoći u realizaciji naših projekata. Dakle, od roditelja, baka, djedova, ustanova, vjerskih ili bilo kojih drugih organizacija.
I za kraj, kako se učenici odnose prema radu u povijesnoj grupi?
-Ja mislim da su učenici jako zadovoljni. Možda bi htjeli da je malo učestalije i da je toga više. U svakodnevnoj komunikaciji s učenicima vidio sam da ih to jako zanima i pitaju stalno kad ćemo opet. U svakom slučaju i ja sam jako zadovoljan s komunikacijom i odnosu prema radu samih učenika i naše povijesne grupe.
Na kraju smo zahvaliti nastavniku što je izdvojio vrijeme da odgovori na par pitanja o projektu koji se već po treći put provodi u našoj školi.
Ivan Jakov Radoš