Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije (CI SDŽ) ustanova je namijenjena pružanju podrške cjelovitom razvoju potencijalno darovite i visokomotivirane djece i mladih na području Splitsko-dalmatinske županije, ali i šire. Djeluje od 2016. godine, a temeljne aktivnosti usmjerene su na rad s djecom i mladima kroz programe specifičnih Centara izvrsnosti te na jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih djelatnika za rad s darovitima kroz edukacije i konferencije.
U prostorima Prirodoslovne škole Split održava se program Centra izvrsnosti prirodoslovlja koji smo posjetili u subotu 18. veljače 2023. godine. Namijenjen je visokomotiviranim i potencijalno darovitim učenicima u području prirodoslovlja. Nastava je usmjerena na razvijanje kognitivnih sposobnosti i socio-emocionalnih vještina, s naglaskom razvoja potencijala svakog polaznika, razvijanje logičko-kombinatoričkog, kritičkog i kreativnog mišljenja kao i motivacije za daljnji rad i razvoj svojih sposobnosti i interesa.
Učenici, polaznici programa, imaju mogućnosti dublje zaroniti u područje prirodoslovlja, povezati znanja iz prirodoslovlja sa svakodnevnim životom, razvijati svoje vještine i kompetencije, te poboljšavaju kreativno razmišljanje i rješavanje.
Kroz školu nas je provela i ugostila ravnateljica Prirodoslovne škole Split i voditeljica Centra Izvrsnosti prirodoslovlja Marija Pustak. Uz toplu dobrodošlicu izvijestila nas je o načinu realizacije te sudionicima i nositeljima programa. Program se provodi s učenicima različitog uzrasta, u manjim skupinama. Provodi se svaku drugu subotu u trajanju od četiri sata u laboratorijima Prirodoslovne škole. Ravnateljica ističe i blisku suradnju s vanjskim ustanovama te se radionice i projekti s učenicima provode i van prostora škole.
Voditeljicu smo pitali i kako se odabiru mentori i učenici koji sudjeluju u Centru izvrsnosti prirodoslovlja i dobili smo zanimljiv odgovor. Za razliku od klasične nastave u školi, u kojoj učenike kroz nastavne predmete vode njihovi predmetni nastavnici, u Centru se veliki naglasak stavlja na aktivnosti u kojima učenici međupredmetno i cjelovito gledaju na prirodoslovne predmete. Nastavlja s mišlju kako je jako teško izići iz razmišljanja nastavnih predmeta gdje se sadržaji iz fizike, biologije, kemije, geografije i informatike obrađuju na zasebnim predmetima. U Centru izvrsnosti prirodoslovlja svi predmeti sagledavaju se interdisciplinarno te sudionici na različitim radionicama i projektima imaju priliku raditi na određenim projektnim zadatcima.
Učenici se prijavljuju za sudjelovanje popunjavanjem prijemnog ispita, a mentori nakon objavljenog Natječaja prijavljuju radionice i projekte koje planiraju provoditi s učenicima. Na taj se način tijekom godine učenicima izmjenjuju razni mentori.
Posjetili smo tri grupe učenika koji su radili na različitim aktivnostima i njihove mentore. Svjedočili smo izrazito zanimljivim radionicama i pokusima koji su učenicima omogućili stjecanje novih znanja i vještina kroz svakodnevne primjere. Pridružili smo se radionici o online klimatologiji, pokusima kojima se dokazuje sastav pojedinih namirnica te radionici iz područja termodinamike u kontekstu klimatskih promjena.
Mentori ističu interdisciplinarnost sadržaja te povezivanje grana znanosti na pojedinim projektnim zadatcima, pokusima i aktivnostima. Zadovoljni su radom u Centru i interaktivnom nastavnom. Ističu kako su učenici izrazito motivirani i zreli te im je užitak raditi s njima. Sadržaji koje obrađuju izvrsno su prilagođeni dobnim skupinama s kojima rade, a od posebnog značaja im je i povratna informacija koju dobiju od učenika na kraju godine kako bi optimizirali svoj način rada te sadržaje približili učenicima na najučinkovitiji način.
I sudionike smo pitali poneko pitanje. Iako su bili sramežljivi, istupilo je nekoliko pojedinaca spremno podijeliti svoja iskustva. Učenici dolaze iz škola diljem Splitsko-dalmatinske županije. Rado dolaze i nije im problem ni dolazak vikendom. Jako su zadovoljni programom. Ne mogu pobjeći od podjele prirodoslovlja po nastavnim predmetima pa ipak neki imaju sklonosti prema biologiji ili kemiji, a drugi prema fizici, geografiji ili informatici. Zainteresirani su za radionice i aktivnosti, posebno hvale svoje mentore i njihovu pristupačnost i predanost. Osim novih znanja, vještina i kompetencija od posebnog značaja im je i stjecanje novih iskustava, prijateljstava i poznanstava.
Velika uspješnost samog programa leži u suradnji CZI, voditelja CIP-a i organiziranosti nastave, mentorima i nastrojenim mentorima, a ponajprije na učenicima voljnim da žrtvuju pokoji sat sna za nešto novo, bitno i edukativno.
Nea Vlastelica i Lucijana Pisturić
autor fotografija: Andrea Žuro
Najnoviji komentari